OSCARS 2019 | Goldjunge in der Krise (1): Prestige vs. Profit | ELMARS HOLLYWOOD

Mit 91 fällt einem vieles nicht mehr so leicht. Umdenken. Neu denken. Sich bewegen. Beweglich sein. Die Zeichen der Zeit erkennen. Rechtzeitig. Sie zum eigenen Vorteil nutzen. Ohne langes Zögern auf Krisen reagieren. Ohne zu überreagieren.

Der Oscar wird in diesem Jahr 91. Elmar Biebl, ungleich jünger und immer jung geblieben, stellt fest: Der Goldjunge steckt in der Krise. Aber Elmar sagt auch: Die Oscars sind nach wie vor das größte Event jedes Filmjahres.

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

Mit dem Vorwurf #OscarsSoWhite ging es los. Weinstein und #MeToo in der Folge machten es nicht besser. Die Folge: Die Oscars haben viel von ihrer Attraktivität eingebüßt – messbar an den Fernseheinschaltquoten. Vor allem die Jungen gehen dem Filmpreis-Oldie zunehmend von der Fahne. Ein Problem oder ein Phänomen, das der Oscar bis auf wenige Märkte mit dem Kino teilt. Was tun? Einerseits fühlt man sich Traditionen verpflichtet. Aber immer mehr Filmliebhaber und „Kino-Fans“ pfeifen auf Traditionen. Warum müssen Stars wie Meryl Streep beinahe jedes Jahr einen der raren Preise abstauben und vielversprechenden Talenten „wegschnappen“? Aus alter Verbundenheit? Warum finden an den Kinokassen erfolgreiche Genres so gut wie nie Berücksichtigung bei den Nominierungen? Was ist mit den veränderten Sehgewohnheiten und den neuen Playern im Filmgeschäft? Gemeinsam mit einem „normalen“ Kinofilm, THE FAVOURITE, steht in diesem Jahr die Netflix-Produktion ROMA von Alfonso Cuarón (mit zehn Kategorien) an der Spitze der Nominiertenliste. Auch oder weil der Streaming-Anbieter sich den Regeln gebeugt und den Film – entgegen des eigenen Geschäftsmodells – zunächst auf der Kinoleinwand gezeigt hat. Aber wie lange werden Netflix, Amazon Prime Video & Co. noch bereit sein, sich diesen alten Regeln zu beugen? Andererseits: Soll oder muss die Academy vor ihnen einknicken?

„Wir haben versagt!“, sagt ein Hollywood-Boss. Und schmeißt hin.

William M. Mechanic versteht sein Geschäft. Liebt seinen Beruf. Weiß, was er sagt – und wann er was sagen muss. Unter seiner Ägide als Boss von 20th Century Fox entstanden Filme wie TITANIC, X-MEN oder CAST AWAY. 2001 war er Jury-Präsident der Internationalen Filmfestspiele Berlin, der Berlinale. Heute ist Mechanic CEO seiner eigenen Produktionsfirma: Pandemonium Pictures (unter anderem HACKSAW RIDGE). Von ihm stammen Sätze wie: „Das System ist nicht darauf ausgerichtet, gute Filme zu machen.“ Und natürlich war Bill Mechanic als einer der Wichtigen Hollywoods auch Mitglied der Academy of Motion Picture Arts and Sciences und Teil ihres so wichtigen Gremiums, des Board of Governors. Bis es im April 2018 zum Knall kam.
Alles zu langsam, zu lang, zu langweilig, zu behäbig, zu inkonsequent. So ungefähr muss Bill Mechanics persönliches Fazit gelautet haben, als er den nachfolgenden Brief an Academy-Präsident John Bailey formulierte – und der Academy von einem Tag zum anderen den Rücken kehrte.

John Bailey
President, AMPAS

Dear John:

There’s a moment when if you fail to make an impact, the right thing to do is make for the exits. After Saturday’s meeting, I’m at that moment and I respectfully must resign from the Board of Governors.

I have great love and respect for the Academy. I grew up loving movies and watching the Academy Awards, never dreaming of being a nominee, producing the show, and certainly not becoming a Governor. Eventually all of these things actually came to pass and it was exciting when I was originally elected to the Board, serving with so many distinguished legends side-by-side in a non-hierarchical environment.

I left the Board after one term, but decided to run again a couple of years ago when many of the decisions of the Board seemed to me to be reactive rather than considered. I felt I could help provide some perspective and guidance.

But it’s exceedingly clear to me since returning to the Board that things have changed and there is now a fractured environment which does not allow for a unified, strategically sound, vision. I haven’t had any real impact, so now it’s time to leave.

I feel I have failed the organization. I feel we have failed the organization.

We have settled on numeric answers to the problem of inclusion, barely recognizing that this is the Industry’s problem far, far more than it is the Academy’s. Instead we react to pressure. One Governor even went as far as suggesting we don’t admit a single white male to the Academy, regardless of merit!

We have failed to move the Oscars into the modern age, despite decades of increased competition and declining ratings. Instead, we have kept to the same number of awards, which inherently means a long and boring show, and over the past decade we have nominated so many smaller independent films that the Oscars feel like they should be handed out in a tent. Big is not inherently bad and small is not inherently good. Moving into the modern age does not mean competing with the Emmys for non-theatrical features.

We have failed to solve the problems of the Museum, which is ridiculously over its initial budget and way past its original opening date. Despite having the best of the best inside the Academy membership, we have ignored the input of our Governors and our members.

We have failed our employees. Over the past seven years, we have watched dedicated employees of the Academy be driven out or leave out of frustration. Certainly, some freshening of an organization is a good thing, but that doesn’t seem the case here; this seems more like a “purge” to stifle debate and support management as opposed to the needs of the Academy.

We have failed to provide leadership. Yes, that includes the Presidency, which with a one year term creates instability, but moreover the CEO role has become much broader and far reaching, and the results are erratic at best. It also includes 54 Board of Governors, which is so large it makes decision-making difficult and makes it way too easy for the silent majority to stay silent.

Many of the problems I’m talking about come not from malfeasance but rather from the silence of too many Governors. A vocal few people are insistent that the problems are not really problems or would be too damaging to the Academy to admit. Not facing your problems means you are not addressing those issues and, guess what, problems don’t go away — they simmer under the surface and, if anything, get worse.

You can’t hide the drainage of employees, the cataclysmic decline in the Oscar ratings, the fact that no popular film has won in over a decade; that we decided to play Moral Police and most probably someone inside the Academy leaked confidential information in order to compromise the President; that the Board doesn’t feel their voice is being heard with regard to the Museum; that we have allowed the Academy to be blamed for things way beyond our control and then try to do things which are not in our purview (sexual harassment, discrimination in the Industry).

Perhaps I’m wrong about all of this and if so my resignation will simply make things better. If that’s the case, so be it. If it’s not, then I truly hope the majority of Governors will take action. Check in with our membership and get their input. If they respond as many have with me, then change the leadership of the Academy and put the Academy’s interests above any personal likes or dislikes.

Respectfully,

Bill Mechanic

Ein Warnsignal zur rechten Zeit? Die Mächtigen auf der Brücke des Hollywood-Dampfers Academy of Motion Picture Arts and Sciences versuchen verzweifelt gegenzusteuern – wie einst der Steuermann der Titanic. Hoffentlich nicht zu spät. Und hoffentlich legen sie das Ruder nicht auch auf die falsche Seite.

 

Das könnte dir auch gefallen

 

Hinterlasse eine Antwort

Deine Email-Adresse wird nicht veröffentlicht.